Träning vid graviditet

Att motionera mår man bra av, gravid eller inte. En graviditet kan bli lättare och roligare om man orkar hålla igång. Många är trötta i början av graviditeten och får ont i ryggen i slutet. Träning kan motverka detta. Oavsett om du är van motionär eller inte går det bra att hålla igång. Det man ska tänka på är att inte träna för hårt eller för mycket om man är ovan. Har man aldrig sprungit är det kanske bättre att vänta nio månader till, men det hindrar en inte från promenader och lite gymövningar. Det finns träningsfomer som passar alla. I bloggen kommer du kunna läsa hur olika gravida väljer att aktivera sig.

Tips på träning
Det finns en mängd olika träningsformer som man kan änga sig åt som gravid. Det finns också några som man bör undvika. Till dessa hör kampsport där slag och sparkar mot mage kan förekomma. Sporter som innebär fallrisk är inte heller att rekomendera. Det viktigaste är att använda sunt förnuft. Är du ovan cyklist eller tennisspelare kan sådanna ”säkra” sporter innebära stor fallrisk. Till höger finns en lista på olika sporter som är säkra och bra för dig som. Samtliga hämtad från www.varguiden.se


Kom igång

Har du aldrig tränat så är det kanske inte läge att köra igång för hårt under graviditeten men det är absolut inte fel att börja med någon motionsform. En graviditet innebär en naturlig viktuppgång och man vill ha en kropp som orkar bära några kilo extra under ett antal månader. Dessutom är en förlossning tuff och för att orka med den på bästa sätt är det en bra idé att bygga upp en stark kropp. Promenad och gymövningar är ett utmärkt sätt att börja.

Alla som någon gång tränat vet hur lätt det är i början. Motivationen är hög, gymkortet är köpt och löpartightsen på. Men så händer något, man blir kanske sjuk och måste göra uppehåll, man kanske får för mycket att göra hemma eller på jobbet. Vad som än är orsaken till minskad träningslust så finns det fler anledningar till att fortsätta än det finns till att sluta.

Flåsa vill tillsammans med dig hitta och bibehålla träningsgnistan. Som gravid behöver man en stark kropp och som mamma vill man orka leka med sina barn. Låt dig inspireras på denna hemsida.
Vi ses i skidspåren eller på promenadslingan.

Artiklar om gravidträning

Några artiklar publicerade på marathon.se. De berör både konditionsträning och styrketräning för gravida:
http://www.marathon.se/traning/traning-gravida

En artikel om träning för gravida, publicerad på sajten naraforaldrar.se. ”Författaren” skriver till dem som intresserar sig för hårdare träning. Själv utför hon Kendo:

http://www.naraforaldrar.se/gravidtraning.htm 

En C-uppsats om träning för gravida (normal graviditet)
http://epubl.ltu.se/1402-1773/2008/094/LTU-CUPP-08094-SE.pdf

Vill du läsa mer kan du klicka på fliken träning, där står det om lite olika vanliga träningsformer och vilka som lämpar sig för gravida och vilka som är mindre bra. Lycka till!

Träning vid graviditet

Cykling/spinning

Att cykla är bra motion när du är gravid. Du belastar varken knän eller fotleder. Läs mer..Läs mer..

Dans

Dans kan vara ett roligt sätt att motionera. Afrikansk dans, salsa, bugg, magdans eller en annan rytmisk dans kanske kan förgylla din graviditet. Läs mer..Läs mer..

Gympa

På vissa gym finns särskilda grupper för gravida. Oftast är det övningar för hållningen, med bäckenbottenträning och lång avslappning. Läs mer..Läs mer..

Promenader

Promenad är en motionsform som passar nästan alla. Det är inte alltför påfrestande och kan kännas lagom ansträngande när man är gravid. Läs mer..Läs mer..

Simning & vattengympa

Simning är både effektivt och skonsamt. Att sträcka ut sig i vattnet och känna sig viktlös är rogivande. Läs mer..Läs mer..

Skidor & löpning

Längdskidåkning är ett skonsamt sätt att hålla igång på. Välj inte en alltför svåråkt terräng och välj hellre klassiskt än skejt då de senare kan fresta bäckenet. Läs mer..Läs mer..

Stretch, yoga & body balance

Var försiktig med stretchövningar, eftersom leder och ledband är mer elastiska på grund av graviditetshormonet relaxin. Läs mer..Läs mer..

Styrketräning

Om du tycker om att styrketräna kan du fortsätta med det under graviditeten, men gör det med lättare vikter och fler repetitioner. Läs mer..Läs mer..
Flåsa
Eldpoststigen 15
831 32 Östersund
Copyright © 2014 FlåsaTelefon: 0735108401
Epost: flasacollection@gmail.com
ViArt - PHP Shopping Cart